tisdag 7 januari 2014

Läslista 2014

Under två år har jag dokumenterat mina lästa böcker på bloggen, det vill jag göra i år med. Jag har också funderingar på om man skulle dokumentera de serier och filmer man tittar på under året, det är ju ganska kul att kunna se tillbaka på faktiskt.
Här kommer nu årets läslista:

1. Devine Evil av Nora Roberts
Ända sedan jag läste en thriller av Roberts för några månader sedan har jag varit sugen på en till. Denna var inte riktigt lika bra men ändå spännande och lättsmält. Jag gillade karaktärerna även om dom kanske inte kändes riktigt trovärdiga ibland.

2. Bridget Jones: Mad about the boy av Helen Fielding
Man FÅR INTE döda Marc Darcy! Om det här hade varit en chicklit med en annan huvudrollsinnehavare hade jag nog gillat boken. Nu är den såklart småkul ibland så som Helen Fielding brukar vara, men att ta död på Marc och göra Bridget till änka gör mig liksom ledsen ända i själen.

3. Du gamla du fria av Liza Marklund
Uch vilket bottennapp! Jag som brukade älska Liza Marklund men efter ännu en riktigt tråkig bok så orkar jag nog inte tvinga mig igenom en till så nu får nog Annika Bengtson klara sig utan mig.

4. En man som heter Ove av Fredrik Backman
Jag hade nog lite för höga förväntningar på denna. Jag tycker den var bra och småkul men inte ett sånt mästerverk som många andra verkar tycka.


5. Hurting distance av Sophie Hannah
Nja sådär. Bitvis spännande men ingen minnesvärd thriller direkt. 


6. In the blood av Lisa Unger
Den här gillade jag. Bitvis var den lite väl "hit och ditig" i storyn men annars var det en lite lagom spännande tidsfördrivande thriller.

7. Shift av Hugh Howey
Precis som i första boken är jag kluven. Delvis är den jättebra och delvis är jag ganska oengagerad. Jag gillar verkligen storyn men den är kanske lite för utdragen... 


8. The winter people av Jennifer McMahon
Jag trodde detta skulle vara en deckare men jag hade visst fattat fel. Jag gillar inte riktigt trhriller-böcker som innehåller övernaturligheter, jag vill att allt ska kunna förklaras på slutet. Jag gillade inte alls den här boken men den tog sig lite på slutet.

9. Den nya människan av Boel Bermann
Jag slukade första delen av denna dystopiska lilla berättelse och älskade den. Andra delen av boken var dock en total besvikelse, usch vad tråkigt sådant är.

10. Vecka 36 av Sofie Sarenbrant
En helt o.k deckare/thriller. Inget mästerverk men ingen total flopp heller, jag är lite sugen på att läsa uppföljaren.

11. Bedragen av Katerina Janouch

12. Perfect summer av Katie Greykowski

13. Little mercies av Heather Gudenklauf

Inga kommentarer: